دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

چرا امیر قطر از قدرت کناره‌گیری می‌کند؟

امیر قطر که خود نزدیک به دو دهه پیش، با کودتایی خاموش قدرت را از پدرش ربود، اکنون با واگذاری قدرت به ولیعهد در زمان حیاتش، در ظاهر به دنبال ایجاد الگویی جدید در انتقال قدرت در میان کشورهای عربی است، اما شرایط جسمانی وی و اختلاف نظر نخست وزیر با ولی عهد، از مهمترین دلایل این تصمیم به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه نزدیک به جناح های متعدد در خاندان حاکم در قطر با تاکید بر این موضوع خاطر نشان کردند: شرایط خاصی در قطر پدید آمده است که شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، امیر قطر را به کناره گیری از قدرت به نفع پسرش واداشته است و انتظار می رود وی تا چند هفته یا حداکثر چند ماه آینده، به نفع ولیعهد از قدرت کناره گیری کند.


شرایط جسمی امیر قطر که در حال حاضر با کلیۀ پیوندی به زندگی ادامه می دهد، نابسامان است و به همین سبب احتمالا پس از عید فطر یعنی در مرداد یا شهریور ماه آینده، حکومت قطر را به پسرش واگذار کند.


به نوشته پایگاه خبری "میدل ایست آنلاین"، امیر قطر این تصمیم را در پی نصیحت همسرش "شیخه موزه" اتخاذ کرده است. موزه تاکید دارد که واگذاری قدرت به "تمیم" ولیعهد قطر، بهتر است زمانی صورت گیرد که پدرش همچنان در قید حیات است، زیرا ممکن است تمیم نتواند وظایف خود را در نبود پدر به نحو احسن انجام دهد و ممکن است شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر قطر حاضر نباشد در قبال ولیعهد کنونی از خود نرمش نشان دهد.


شیخ موزه بر این باور است که شیخ "حمد بن جاسم" خود را در قدرت شریک می داند زیرا او در کودتای سال 1995 که به سقوط امیر سابق قطر و روی کار آمدن شیخ حمد بن خلیفه منجر شد، با او شریک بود. به همین سبب تمیم باید بتواند در زمان حیات پدرش کابینه ای جدید تشکیل دهد که نخست وزیر سابق نتواند بر هیچ یک از وزیران آن سلطه ای داشته باشد. این مساله سبب بروز تنش هایی شدید در روابط ولیعهد و نخست وزیر قطر شده است. اخیرا نیز میان محافظان این دو مقام قطری در دربار امیر قطر درگیری لفظی به وجود آمد، اما این درگیری از حد فریاد کشیدن بر سر یکدیگر فراتر نرفت، با این حال از میزان تنش موجود در روابط ولیعهد و نخست وزیر پرده برداشت.


منابع آگاه تاکید کرده اند که اخبار جسته و گریخته ای که درباره این موضوعات به رسانه ها درز می کند، اقداماتی هدایت شده و سامان یافته به منظور زمینه سازی اعلام انتقال قدرت از پدر به پسر است تا بتوانند به این شیوه شعار نخست وزیر مبنی بر این که "با هم آمدیم و با هم خواهیم رفت" را ریشه کن کنند.


منابع آگاه با یادآوری این که شیخ تمیم از شخصیتی قدرتمند برخوردار است که از پشتیبانی برادر و خواهرانش نیز بهره می برد، خاطر نشان کردند که در صورت به قدرت رسیدن، خواهان اختیارات کامل خواهد بود و در این صورت کابینه ای تشکیل خواهد داد که در آن " حمد بن جاسم بن جبر" چاره ای جز خانه نشینی نداشته باشد.


به این ترتیب سئوال این نخواهد بود که آیا نخست وزیر استعفا خواهد داد یا خیر، بلکه سئوال این است که نخست وزیر چه وقت استعفا خواهد داد. زیرا استعفای او به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده و اکنون تنها سئوال این است که آیا چند روز پیش از اعلام انتقال قدرت به شیخ تمیم کناره گیری می کند یا همزمان با اعلام آن.


منبع:العالم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد