دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

حامیان جنگ علیه سوریه یکی پس از دیگری عازم واشنگتن می‌شوند

نگاهی به سفر ولیعهد ابوظبی به آمریکا و سپس وزیر خارجه عربستان و در پی وی امیر قطر و شاه اردن و نخست وزیر ترکیه به واشنگتن نشان می دهد که حامیان جنگ علیه سوریه یکی پس از دیگری عازم آمریکا می‌شوند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، سران جنگ طلب و کسانی که حامی حمله به سوریه هستند، یکی پس از دیگری عازم واشنگتن می‌شوند تا در مورد برنامه این جنگ و هزینه ها و نیز تقسیم نقش هر یک از طرف‌هایی که در آن شرکت دارند با سران کاخ سفید گفتگو کنند.

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان حمد بن خلیفه امیر قطر و ملک عبدالله دوم شاه اردن و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از جمله این شخصیت‌ها هستند.


تهدید علیه سوریه می‌تواند کل منطقه را شامل شود


به هر حال روزهای اخیر با تحولات زیادی همراه بوده است که احتمال توسل آمریکا به گزینه نظامی علیه سوریه را بیش از پیش افزایش داده است تا جایی که بیم آن می رود که تهدید به جنگ علیه سوریه دامنه گسترده ای پیدا کرده و به جنگ منطقه ای و چه بسا بین المللی تبدیل شود.


در این میان، سفیران جنگ نه برای تفریح و نه برای تسلیت به قربانیان انفجارهای بوستون عازم واشنگتن نشدند بلکه هدف از این سفرها، افزایش احتمال جنگ علیه سوریه و توزیع نقش هر یک از طرفهای دست اندرکار در آن است.


در این سفرها، نقشه جنگ و سیاست جنگی و تقسیم هزینه جنگ مورد بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس و آخرین مسئول از بین نو محافظه کاران غربی اخیراً با ادعای استفاده نظام سویه از سلاح شیمایی نگرانی خود را در این خصوص اعلام کرد و پس از او نیز ایتای برون جنایتکار جنگی اسرائیلی مدعی شد که اسرائیل اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد نظام سوریه از سلاح کشتار جمعی استفاده کرد.


در این میان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است اما کاخ سفید این ادعاها را رد و تاکید کرد که این اخبار هنوز تایید نشده است.


احتمال جنگ فراگیر علیه سوریه


اما تحولات متعددی در جریان است که می‌تواند آمریکا را به جنگی فراگیر علیه سوریه سوق دهد؛ این تحولات عبارتند از:


اول: پیروزی‌های گسترده ارتش سوریه تا دورترین نقطه کشور که تسلط کامل آن بر شمال این کشور و به عبارت بهتر بر ریف حلب و ریف ادلب را بسیار نزدیک کرده است تا جایی که این دو شهر نیز از نظر تسلط کامل ارتش بر آن به ریف دمشق پیوسته و پس از آن نیز، حمص و ریف آن نیز تحت تسلط کامل ارتش در خواهند آمد به ویژه اینکه درگیری های شدید در آن، بقای تروریست های مسلح را تقریبا ناممکن کرده و حضور آنان فقط در برخی محله های قدیمی مانند «الخالدیة»، «الحمیدیة» و«باب هود» و یا «القصیر» که پناهگاه القاعده در سوریه بود، محدود شده است.


دوم: نقشه آمریکا مبنی بر دخالت غیر مستقیم نظامی برای سرنگونی نظام سوریه، ناکام ماند. آخرین مورد از نقشه آمریکا در این خصوص، تبدیل درعا به منطقه امن با استفاده از پایگاه‌های آموزش نظامی آمریکا در اردن بود که پس از آن سه هزار مبارز آموزش دیده به سوریه اعزام شدند.

این نقشه به این ترتیب به اجرا در آمد که اردن زمینه عبور این مبارزان را از مرز خود به سمت درعا در جنوب سوریه فراهم کرد اما این افراد نتوانستند دستاورد قابل ملاحظه ای داشته باشند به ویژه اینکه ارتش سوریه رویاهای واشنگتن را نقش بر آب کرد.


سوم: آمریکا در جنگ مذاکرات با روسیه در خصوص سوریه نیز نتوانست هیچ دستاورد سیاسی ای را از آن خود کند تا جایی که مسکو توانست واشنگتن را مجبور کند که از خواسته خود مبنی بر برکناری بشار اسد دست بردارد زیرا روسیه توانست با تاکید بر توافقنامه ژنو حرف خود را به کرسی بنشاند و ضربه سختی را به واشنگتن وارد آورد.


از سوی دیگر دمشق نیز توانست به اظهارات آمریکا مبنی بر استفاده از سلاح شیمایی پاسخ های روشن و مستندی بدهد با این حال آمریکا همچنان به گزینه نظامی علیه سوریه اشاره دارد.

علاوه بر این، سوریه متحدان خود را جمع آورده تا به این ترتیب برای روزهای آینده آماده شود و جالب اینکه پاسخ دوستان دمشق کاملا روشن بود از جمله اینکه علاء الدین بروجردی مسئول امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد که هرگونه جنگ علیه سوریه به جنگ منطقه ای فراگیری تبدیل خواهد شد که نتایج آن کل منطقه را در برخواهد گرفت.


آمریکا در تلاش برای توجیه جنگ علیه سوریه است


روسیه نیز تاکید کرد که اتهامات آمریکا علیه سوریه بهانه ای برای جنگ است تا از این طریق بتواند جنگ علیه سوریه را توجیه کند اما این اقدام به کلی غیر قابل قبول است.


«حسن أبو الحمد» کارشناس مسائل راهبردی سوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس تاکید کرد: اقدام آمریکا علیه سوریه به مثابه خودکشی خواهد بود به ویژه اینکه موقعیت خود را به عنوان ابرقدرت جهان از دست داده است.


وی اظهار داشت: در صورت وقوع چنین جنگی، کفه دوستان دمشق که زاردخانه موشکی بزرگی در اختیار دارند، سنگین تر از دشمنان آن خواهد بود به اضافه اینکه مشکلات اقتصادی واشنگتن مانع از پیروزی آن در هرگونه جنگی در آینده خواهد شد.

منبع:فارس


رایزنی «اوباما» و ولیعهد ابوظبی درباره ایران و سوریه



سفر امیر قطر به آمریکا/ دو هدف دولت آمریکا از فراخوانی سران عرب به واشنگتن



پادشاه اردن به آمریکا رفت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد