دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

جبهه النصره ساختاری مرموز و ماموریتی پیچیده تر

بررسی ماهیت گروههای مسلح / جبهه النصره ساختاری مرموز و ماموریتی پیچیده تر


مردم سوریه در برابر دوربین ها سربریده می شوند، بیش از هفتاد هزار کشته و بیش از نیم میلیون مفقود بر اساس آمار سازمان ملل متحد در حالی که بیش از دومیلیون سوری دیگر هم آواره اند ، تمام آنها نتیجه هرج و مرجی است که این روزها دومین سالگرد آن را پشت سر می گذاریم، به همین مناسبت خبرگزاری مهر در صدد آن است تا نگاهی عوامل وقوع این جنایت وسازکارهای شکل گیری این بحران داشته باشد.



 نامش " جبهة نصرة اهالی بلاد الشام" (جبهه حمایت و کمک به اهالی منطقه شام) است. از نام آن به خوبی می توان دریافت که این جبهه شامل جنگجویانی است که به بهانه حمایت و کمک به اهالی بلاد شام که در برگیرنده کشورهای سوریه، اردن، فلسطین و لبنان است، گرد هم آمده اند.

اما به گفته اکثر منتقدان، این سازمان فقط نام بلاد شام را با خود یدک می کشد و خبری از فعالیت این گروه در کشورهایی همچون اردن، لبنان و به ویژه فلسطین نیست.

همین انتقادها سبب شد تا رهبران این جبهه خط و نشان هایی را برای حزب الله لبنان بکشند و ادعا کنند که قصد دارند در راستای دفاع از اهل تسنن با این حزب رسمی لبنانی وارد جنگ شوند، مسئله ای که خود جای پرسش های زیادی دارد.

اما به راستی سرکردگان این گروه چه کسانی هستند، چه هویتی دارند و پشت کنیه هایی که در آن پنهان شده اند، چه نام و پیشینه ای دارند، چرا رهبر اصلی آن همواره حتی در  نشست گروه های مخالف نیز حاضر به نشان دادن چهره خویش نیست، ارتباط آنها با سازمانهای اطلاعاتی خارجی تا چه حد است و از همه مهمتر اهداف واقعی آنها از جنگ در سوریه چیست؟

تاریخچه تشکیل جبهه النصره

جبهه النصره توسط فردی که خود را ابو محمدجولانی نام نهاده و ملقب به الفاتح است، تاسیس شد، جولانی این سازمان را چند ماه پس از آغاز اغتشاشات در سوریه تاسیس کرد.

مجله تایم در یکی از گزارشهای خود درباره گروه های فعال در سوریه نوشت : جولانی (که بعدها خبر کشته شدنش در یکی از درگیریها منتشر شد) در نشستهای خود با رهبران دیگر گروه های مسلح، همچون احرار الشام، صقور الشام و لواء الاسلام هرگز نقاب از چهره خود بر نداشت و حتی بسیاری از رهبران گروهش نیز چهره واقعی وی را نمی شناسند و از شخصیت حقیقی وی آگاهی ندارند.

این مجله در ادامه پرداختن به این گروه مرموز می نویسد : یکی از مهمترین ویژگی های جبهه النصره اتخاذ شدیدترین تدابیر محرمانه و سری در تعامل بین افراد آن است و رهبران آن در اکثر موارد حاضر به انجام گفتگوی تصویری نیستند وهیچ یک از آنها در هر سمتی بدون اجازه امیر گروه، حق اظهار نظر ندارند.

این گروه همچنین حاضر به اعطای هیچ نوع اطلاعاتی در رابطه نام رهبران، شمار جنگجویان یا منابع مالی خویش نیست.

اما تمام این اطلاعات سبب نشد تا اکثر تحلیلگران این جبهه را یکی از شاخه های گروه القاعده توصیف نکنند، به اعتقاد تحلیلگران امور گروه های سلفی  بررسی و پژوهش در رابطه با فعالیت گروه افراطی چند ملیتی (النصره) بدون در نظر گرفتن تحولاتی که شبکه القاعده طی چند دهه گذشته دچار آن شده و نیز بررسی فعالیت آن قابل انجام نیست.
منبع:مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد