دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

نقش "جورج سوروس" در تحولات سوریه

نقش "جورج سوروس" در تحولات سوریه


آشنایی با چهره‌های مطرح معارضه سوریه + تصاویر


ارتش آزاد یک گروه شبه ‏نظامى و مخالف دولت سوریه است که عملیات نظامى متعددی علیه دولت سوریه انجام می دهد، این گروه اصل ‏ترین گروه مبارز مسلح در مسائل سوریه به ‏شمار مى‏رود که توسط افسران و سربازان جدا شده از ارتش سوریه و با پشتیبانى ترکیه و نیز برخى کشورهاى غربى و عرب حاشیه خلیج فارس تشکیل شده است، «ریاض الاسعد» و «حسین هرموش» از بنیانگذاران و عوامل اصلى این گروه تروریستى هستند.


از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه مسؤولان این کشور بارها بر وجود افراد مسلح در جریان ناآرامی‌ها و حمله آنان با سلاح به مردم و نیروهاى سورى براى افزایش دامنه درگیرى تأکید و حتى اسناد و گزارش‏هاى تصویرى نیز در این ارتباط منتشر مى‏کردند. در روزهاى اول بسیارى از بدخواهان و دشمنان سوریه چنین مطالبى را با وجود ارایه اسناد نمی‌پذیرفتند تا این‏ که حضور افراد مسلح در این کشور که ابتدا از سلاح‏هاى کمرى و اکنون از سلاح‏هاى انفرادى، نیمه‏‌سنگین و سنگین علیه نیروهاى نظامى و امنیتى و مردمى سورى استفاده می‌کنند، گسترش یافت و با اشغال برخى مناطق و تجمع در آن‏ها موجب اطمینان همگان به ‏وجود چنین افرادى در سوریه شد.


برای روشن‌شدن ماهیت دقیق معارضان سوری توجه به این نکته ضروری است که ملیت و تابعیت برخی افراد مسلح در سوریه‏ که اکنون دست به سلاح برده و هر روز سلاح و تجهیزات آنان در سایه حمایت‏هاى طرف‏هاى خارجی پیشرفته‏‌تر می‌شود، از اتباع کشورهاى مختلف جهان هستند؛ برخى در این ارتباط حتى به ‏صورت مبالغه‌‏آمیز رقمى نزدیک به یکصد ملیت را مثال می‌زنند ولى تابعیت بیشتر افرادى که تاکنون در جریان ناآرام‌هاى سوریه دستگیر، کشته و یا زخمى و سپس شناسایى شده‌‏اند، به حدود بیش از 20 کشور جهان می‌‏رسد. این افراد از کشورهاى لیبى، الجزایر، تونس، مصر، فلسطین، اردن، ترکیه، عراق، پاکستان، بنگلادش، چچن، فرانسه، مالى، سومالى، موریتانى، لبنان، افغانستان، کویت، عربستان، مغرب و یمن هستند و تاکنون عده زیادى از آن‏ها کشته، زخمى و یا دستگیر شدند؛ شمار زیادى از این افراد به‏ صورت غیرقانونى و از طریق تونل‏‌هاى حفرشده در مرز بین سوریه با لبنان و یا در پوشش گروه‏هاى مسلح و به ‏دنبال حمله به نیروهاى سورى در مرزهاى این کشور با ترکیه، اردن، عراق و یا لبنان وارد سوریه شده‏‌اند.


بر اساس اعلام برخى منابع خبرى، این افراد به‏ علت این ‏که خارجى هستند، به ‏طور معمول به زبان دیگرى مانند انگلیسى، ترکى استانبولى، عربى و یا فرانسه سخن می‌گویند و مردم برخى مناطق اشغال‏ شده از سوى آنان نیز بر این امر اعتراف کرده‏‌اند که در برخى مواقع متوجه گفت‏گوهاى آنان با یکدیگر نمی‌‏شوند؛ حضور افراد مسلح سیاه‌‏پوست و یا با چهره‌ه‏اى از نژاد مشخص موجب شده است تا دوستان آنان پس از کشته ‏شدن این افراد براى جلوگیرى از انتشار تصاویر حضور آنان، اجساد این افراد را با استفاده از اسید سوزانده تا موجب شناسایى و استفاده رسانه‏اى قرار نگیرند.

ارتش آزاد:

ارتش آزاد یک گروه شبه ‏نظامى و مخالف دولت سوریه است که عملیات نظامى متعددی علیه دولت سوریه انجام می دهد، این گروه اصل ‏ترین گروه مبارز مسلح در مسائل سوریه به ‏شمار مى‏رود که توسط افسران و سربازان جدا شده از ارتش سوریه و با پشتیبانى ترکیه و نیز برخى کشورهاى غربى و عرب حاشیه خلیج فارس تشکیل شده است، «ریاض الاسعد» و «حسین هرموش» از بنیانگذاران و عوامل اصلى این گروه تروریستى هستند.


ریاض الاسعد

حسین هرموش
آرم ارتش آزاد

شوراى ملى سوریه


گروه‌‏هاى مخالف حکومت سوریه، جبهه‏‌اى به نام شوراى ملى سوریه را در استانبول ترکیه علیه رژیم بشار اسد، رئیس جمهورى این کشور تشکیل داده‌‏اند. شوراى ملى سوریه گروه‏هاى مختلفى از میان تشکل‏‌هاى گوناگون اپوزیسیون را در بر می‌گیرد. برهان غلیون، رئیس سابق این شورا، می‌‏گوید شوراى ملى سوریه «نیروهاى اپوزیسیون و طرفداران انقلاب مسالمت‌‏آمیز» را زیر یک چتر جمع می‌کند. اکنون «عبدالباسط سیدا» که از کردهاى معارض است، این شورا را رهبرى می‌کند. ناهماهنگی‌‏هاى داخلى در این شورا، به اختلافات شدید در میان اعضاى آن دامن زده است.

عبدالباسط سیدا

شوراى هماهنگى ملى

این شورا که در سپتامبر 2011 میلادى و از میان گروه‏هاى سیاسى مخالف درون خود سوریه تشکیل شده، منادى دگرگونى مسالمت‏‌آمیز است، این گروه با مداخله نظامى مخالفت می‌کند و علی‌‏الظاهر معتقد است اعضاى حکومت فعلى مى‏توانند در دوران گذار نقش مثبتى ایفا کنند. بنا به گفته اعضاى این کمیته، آنان نگران این هستند که سرنگونى حکومت موجب آشوب در کشور شود.

احزاب کُرد

گروه‏هاى کردى که به ‏دنبال استیفاى حقوق مدنى اقلیت کرد کشور بودند، اما مقامات حکومتى خطر بالقوه بدل‏ شدن آنان به یک نیروى سیاسى اثرگذار را با حبس رهبران و ساکت ‏کردن طوایف کرد پاسخ دادند. گروه‏هاى‏ حقوق بشرى مى‏گویند کردهاى سوریه تحت «تبعیض سازمان ‏یافته» قرار دارند و ده‏ها هزار تن از آنان با گذشت سال‏ها از تغییر قوانین تابعیت سوریه در 1960 میلادى هنوز تبعه کشورى به‏ شمار نمى‏روند.


نشست گروه های کرد مخالف سوریه

اخوان المسلمین

گروهى که به ‏دنبال تغییر بنیادى در حکومت هستند، در واقع این گروه ارتباط مستقیمى با سلفی‌های القاعده و تفاوت ماهوى و گفتمانى با اخوان المسلمون مصر و فلسطین دارند.

شورای اخوان المسلمین سوریه

چهره‏‌هاى مطرح در میان معارضان


با نگاهى جستجوگر در میان اعضاى شوراى ملى سوریه که تمامى مخالفان سوریه را در بر دارد و به مانند چترى بر روى تمامى گروه‏هاى مخالف حکومت بشار اسد قرار گرفته است، اشخاصى را می‌‏شود نام برد که آشنایى با سوابق آن‏ها جالب به ‏نظر می‌‏رسد.

بسمه قضمانى‏

خانم قضمانى در سال 2005 مدیر برنامه‏‌هاى همکارى بین‏‌المللى موسسه آمریکایى فورد در قاهره بوده است، سالى‏ که در پى تنش در روابط سوریه و آمریکا منجر به فراخوانى سفیر آمریکا از دمشق توسط دولت جرج بوش شد و از آن زمان به بعد دولت آمریکا، پول‌هاى هنگفتى در اختیار اپوزیسیون دولت بشار اسد قرار داد. در پى تشکیل پروژه «ابتکار اصلاحات عربى» (ARI) از سوى شوراى روابط خارجى آمریکا که لابى بسیار قدرتمندى در آمریکا است، خانم بسمه به سمت مدیریت اجرایى این پروژه منصوب شد. یکى دیگر از اعضاى این شورا «جورج سوروس» سرمایه‏‌دار معروف است که گفته می‌شود در پس پرده اکثر تغییرات سیاسى در کشورهاى جهان قرار دارد.

اسامه منجد

«اسامه منجد» یکى از مهمترین سخنگوهاى شوراى موسوم به شوراى ملى سوریه است که اکثر در شبکه‏‌هاى خبرى مثل بى بى سى و الجزیره و العربیه ظاهر می‌شود و مرتبا فریاد بر مى‌آورد که سوریه در حال نابود شدن است و درخواست مداخله نظامى آمریکا و غرب در سوریه را مطرح می‌‏کند. وى چندى پیش هم با درج مطلبى در سایت آمریکایى «هافینگتون پست» به لزوم مداخله نظامى در سوریه و کمک نظامى به مخالفان سورى پرداخت. وى مشاور شوراى موسوم به شوراى ملى سوریه و موسس شبکه تلویزیونى مخالفان سورى به نام «برده» در لندن است؛ او در سال 2008 چند ماه بعد از شرکت در کنفرانس «سوریه در انتقال» به آمریکا برگشت و به همراه برخى از مخالفان دولت‏‌هاى معارض آمریکا در جهان، میهمان «جورج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا به صرف ناهار شد. از این زمان به بعد وزارت امور خارجه آمریکا «اسامه منجد» را به ‏عنوان مدیر روابط عمومى «جنبش عدالت و توسعه» در انگلیس می‌شناخت، جنبشى که خواستار تغییرات در سوریه بود. شایان ذکر است جنبش عدالت و توسعه که مدیریت روابط عمومى آن ‏را اسامه منجد عهده‌‏دار بود، بر اساس اسناد منتشرشده توسط «ویکى لیکس»، پول‌‏هاى هنگفتى از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده بود. هم‏چنین شبکه تلوزیونى این جنبش «برده» در لندن نیز 6 میلیون دلار پول از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده است، مطلبى که «اسامه منجد» آن‏را رد نکرده، اما مدعى شد که این گروه تعامل مستقیم با وزارت خارجه آمریکا ندارد.

رضوان زیاده

رضوان زیاده یکى دیگر از اعضاى شوراى موسوم به شوراى ملى سوریه است که حرف و حدیث‌‏هاى زیادى از او شنیده می‌‏شود. او جزء افرادى است که به‏‌همراه «جیمز ولسى» رئیس سابق سیا (سازمان اطلاعات مرکزى آمریکا) در ماه فوریه امسال با امضاى نام‌ه‏اى از «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا خواستند تا در سوریه مداخله کند. «رضوان زیاده» که مدیر روابط بین‏‌الملل شوراى موسوم به شوراى ملى سوریه به‏ شمار می‌‏رود، داراى سوابق تاثیرگذارى است؛ او عضو ارشد اندیشکده واشنگتن در مؤسسه، صلح آمریکا است که توسط دولت فدرال حمایت مى شود و مدیران این مؤسسه، ترکیبى از نیروهاى وزارت دفاع آمریکا و شوراى امنیت ملى آمریکا هستند که در حال حاضر رئیس آن «ریچارد سلومان» مشاور هنرى کسینجر در شوراى امنیت ملى است. روزنامه انگلیسى گاردین، زیاده را فردى بی‌رحم در بازارهاى سهام و داراى ارتباطات قوى با اندیشکده‌‏هاى مختلف در آمریکا معرفى کرده و می‌نویسد نفوذ او فقط به آمریکا ختم نمی‌شود، او درسال 2009 در انگلیس هم به عضویت اندیشکده «چتم هاوس» در آمد و ژوئن همان سال به عضویت پروژه «آینده سیاسى سوریه» در این اندیشکده در آمد.

حمزه فاخر و میخائیل ویس

حمزه فاخر و میخائیل ویس دو تن از همکاران اسامه منجد در پیش‌برد طرح‌های غربی علیه سوریه است. حمزه فاخر دستیار نویسنده مقاله انقلاب در خطر در «مؤسسه هنرى جکسون» است که یکى از مؤسسات افراطى وابسته به نومحافظه‏ کاران است. نویسنده مقاله فوق میخائیل ویس است که هر دو زیر نظر اسامه منجد در مرکز ارتباطات و پژوهش‏هاى راهبردى که توسط منجد راه ‏اندازى شده، مشغول به فعالیت هستند. میخائیل ویس خود یکى از مشتاقین براى واردشدن غرب در فاز نظامى به سوریه، مدیر روابط عمومى و ارتباطات اندیشکده انگلیسى هنرى جکسون است که افرادى مانند «جمیز وولسى» رئیس اسبق سیا در آن فعالیت مى‏کنند.

منبع:مشرق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد