دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

زمزمه‌های آرام مسکو برای خالی کردن پشت دمشق

پوتین: نگران دوران بعد از اسد هستیم


ولادیمیر پوتین گفته است:

«ما چندان درباره سرنوشت حکومت اسد دغدغه نداریم. ما می‌دانیم آن‌جا چه خبر است و می‌دانیم این خانواده، 40 سال است که در قدرت بوده‌اند. شکی نیست که لازم است تغییری صورت بگیرد.»


بحران سوریه وارد فاز جدیدی شده است؛ در حالی که چندی پیش جمهوری اسلامی ایران، طرحی شش ماده‎ای را برای پایان دادن به ناآرامی‎ها در سوریه به دولت و مخالفان «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، پیشنهاد داده بود، مخالفان از پذیرش آن امتناع کردند. همچنین «حسین امیر‎عبداللهیان»، معاون وزیر امور خارجه ایران، نیز اخبار منتشره از سوی رسانه‌های گروهی به نقل از وی مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد، از قدرت را تکذیب و از انتشار این قبیل شایعات ابراز تأسف کرد. امیر عبداللهیان با ابراز تأسف از اخبار منتشره توسط رسانه‌های گروهی که با اصول این حرفه در تضاد است، تصریح کرد: ما در کنار محور مقاومت خواهیم ایستاد و با حل نظامی بحران سوریه مخالفیم. مسکو و تهران در کنار ملت و دولت سوریه می‌ایستند. هم‌زمان با انتشار این خبر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در سخنانی تامل برانگیز اعلام کرد که روسیه نگران سرنوشت دولت اسد نیست بلکه نگران دوران بعد از اسد است. وی با اظهار این مطلب که خانواده اسد 40 سال است که در سوریه قدرت را در اختیار دارند، گفت لازم است که در سوریه تغییراتی صورت بگیرد. با این اوصاف اکنون می‎‏توان گفت به نوعی مسکو، تصمیم گرفته پشت دمشق را خالی کند و از این پس سیاست دیگری را در قبال سوریه در پیش بگیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پوتین در جریان کنفرانس رسانه‌ای سالانه خود گفت که لزوم تغییر در سوریه را درک می‌کند اما در عین حال هشدار داد که تلاش‌ها برای سرنگون‌کردن بشار اسد می‌تواند سوریه را بیشتر به کام خشونت بکشد. رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی که رسانه‎ها آن را «بی‌سابقه» خواندند، گفت: «ما چندان درباره سرنوشت حکومت اسد دغدغه نداریم. ما می‌دانیم آن‌جا چه خبر است و می‌دانیم این خانواده، 40 سال است که در قدرت بوده‌اند. شکی نیست که لازم است تغییری صورت بگیرد.» ولادیمیر پوتین گفته است: «ما نگران چیز دیگری هستیم. این که بعدش چه می‌شود. ما فقط نمی‌خواهیم ببینیم که اپوزیسیون فعلی سوریه به قدرت برسند و شروع کنند به جنگیدن با دولت فعلی که آن‌روز تبدیل به اپوزسیون شده است. چنین وضعیتی تا ابد می‌تواند ادامه پیدا کند.» پوتین اگرچه تاکید کرده که موضع کشورش در قبال سوریه تغییر نداده اما گفت موضع روسیه این نیست که بشار اسد و حکومت او را «به هر قیمتی» در قدرت نگه دارد، بلکه می‌خواهد مردم سوریه به توافقی در این باره دست پیدا کنند که چه‌طور می‌خواهند به زندگی ادامه دهند و چه‌طور امنیت خود و مشارکت در حکومت را تضمین می‌کنند و بعد از آن شروع کنند رویه فعلی را بر اساس آن توافقات، تغییر دهند. به گفته رئیس‎جمهور روسیه، فقط توافق مبتنی بر مذاکره می‌تواند جلوی فروپاشی سوریه را بگیرد و جلوی یک جنگ داخلی بی‌پایان را در آن کشور بگیرد.


مانور روسیه در سوریه


رسانه‎های خبری در شرایطی سخنان بی‌سابقه رئیس‌جمهوری روسیه را «زمزمه مسکو برای فاصله گرفتن از دمشق» ارزیابی می‎کنند که یک منبع ارتش روسیه اعلام کرده ناوگان‎های دریایی این کشور مانور مشترکی را به‌زودی در سواحل سوریه برگزار خواهند کرد. به گزارش پایگاه خبری «الشرق الجدید»، یک منبع مسئول در ستاد ارتش روسیه، اعلام کرده که گشت دریایی مشترک روسیه از ناوگان‎های دریای شمال و بالتیک و دریای سیاه قبل از پایان دسامبر اقدام به انجام تمرین‌های نظامی مقابل سواحل سوریه خواهند کرد. این منبع آگاه گفت که شناورهای دریایی وابسته به ناوگان دریایی شمال و بالتیک به بخش‎های شرقی از دریای مدیترانه وارد شده‎اند و کشتی‎های جنگی وابسته به ناوگان دریای سیاه نیز در همین منطقه حضور دارند. بنا بر این گزارش، این کشتی‎ها تا پیش از پایان سال جاری به هم خواهند رسید و تمرینات جنگی را در نزدیکی سواحل سوریه انجام خواهند داد. وی تاکید کرده که ناوگان دریای سیاه آماده خروج به سمت شرق آب‌های دریای مدیترانه است.


سازمان ملل: قدرت نیروهای شورشی سوریه افزایش می‌یابد


خبرگزاری آلمان نیز به نقل از کارشناسان سازمان ملل متحد گزارش داد که قدرت نیروها و گروه‌های مختلف شورشی در سوریه روز به روز افزایش می‌یابد. دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفته است که امید چندانی به پایان جنگ در سوریه ندارد. بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل، درگیری‌های خونین میان اقلیت‌های قومی و فرقه‌های مختلف در این کشور رو به افزایش است و درگیری‌ها در سوریه بیش از پیش رنگ فرقه‌ای به خود می‌گیرد.


مخالفت معارضین سوری با طرح ایران


گروه اصلی مخالفان در سوریه طرح شش ماده‌ای وزارت امور خارجه ایران برای پایان دادن به بحران امنیتی و سیاسی در سوریه را به نفع اسد و منتهی به ابقای وی در حکومت خواند. در بیانیه جدید ائتلاف ملی مخالفان سوریه آمده است: در حالی که ارتش آزاد سوریه هر روز موفقیت‎های اقتصادی و سیاسی بیشتری را به خود اختصاص می دهد، دوستان بشار اسد در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای طرح هایی منتهی به حفظ او در قدرت را ارائه می دهند. طرح شش ماده ای ایران یکی از این موارد است. ایرانی ها به دنبال حفظ کشتی بشار اسد هستند. در این طرح ایران خواهان پایان یافتن خشونت ها در سوریه با نظارت سازمان ملل شده است. ائتلاف ملی مخالفان اعلام کرد که ایران دلیل ارائه این طرح را مراقبت از جان بی گناهان در سوریه و حفظ استقلال این کشور اعلام کرده است. اما اگر دولت ایران در مراقبت خود از مردم سوریه جدی است باید به پایان دادن به حکومت بشار اسد به ما کمک کند!ایران باید بداند که دولت مورد حمایت او در سوریه در حال سقوط است و این مساله بر روابط آتی تهران با دمشق تاثیرگذار خواهد بود!


منبع:روزنامه قانون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد