دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

خطر بزرگ در کمین خاورمیانه + فیلم

یک شبکه خبری در گزارشی به بررسی گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه پرداخت و تاکید کرد که خطری بزرگ در کمین منطقه است.



شبکه تلویزیونی المنار در گزارشی از جنگ در سوریه به بررسی جایگاه و نقش گروه‌های وابسته به القاعده پرداخت که در مناطق مختلف این کشور مستقر شده اند.

بنابراین گزارش، گروه‌های با اسامی گوناگون و منابع مالی و تفکرات متفاوت افراطی علیه دولت دست به سلاح برده‌اند.





مهمترین گروه مخالف خود را «ارتش آزاد» نامیده ولی گروه‌هایی که در اطراف آن شکل گرفته‌اند دارای اسامی متفاوتی هستند که از نظر سیاسی و ساختاری مختلف هستند و در استان‌های مهم حضور دارند.

از جمله این گروه‌ها «گردان التوحید» در حلب و ریف حلب است که مهمترین گروه در این منطقه است و به اخوان المسلمین نزدیک است.

«گردان الاسلام» که بمب‌گذاری ساختمان امنیت ملی سوریه در ماه ژوئیه سال جاری را انجام داد و در دمشق و ریف دمشق اسقرار دارد.

«گردان خالد بن ولید» که در حمص و اطراف آن فعال است که گروه فاروق از مهمترین زیر شاخه‌های این مجموعه است که گزارش‌های متعددی از اقدامات تروریستی آنها منتشر شده است.




«گردان مجد» نیز یکی دیگر از این گروه‌هاست که در حماه حضور دارد و « گردان الاحواز» نیز از دیگر گردان‌های با تفکرات تکفیری است که در دیرالزور فعالیت می‌کند.


گردان «درع شمال» هم از دیگر زیرشاخه‌های القاعده است که در ادلب  فعالیت دارد و گردان «تحریر الجنوب» نیز در درعا علیه دولت دمشق دست به سلاح برده است.


نکته قابل توجه این است که برخی از این گروه‌ها که هیچ سنخیتی با ارتش آزاد به عنوان طیف سکولار مخالفان مسلح سوری ندارند ولی برای بهره‌مند شدن از کمک‌های خارجی خود را وابسته به آن می‌دانند.


این گروه‌های تروریستی پس از آغاز ناآرامی‌ها به سرعت علیه دولت سوریه سازمان یافتند به طوری که در سال 2011 عملا عرصه نبرد با ارتش را به دست گرفتند.

علاوه بر این دو گردان «الاحرار الشام» و «جبهه النصره» نیز که غالبا از نیروهای خارجی تشکیل شده‌اند به این مجموعه‌ها اضافه شدند.



این گروه‌ها از افراد جدا شده ارتش، برخی تبهکاران از زندان فرار کرده و برخی شهروندان سوری در کنار اتباع خارجی آموزش دیده، مشغول نبرد با دولت سوریه هستند.


المنار تاکید می‌کند که به خوبی مشخص است که اکنون القاعده در سوریه دست به کار شده است و حتی در برخی از مناطق کنترل را به دست گرفته‌اند.


این شبکه با اشاره به سخنان سپتامبر گذشته «ایمن ظواهری» رهبر القاعده تاکید کرد که وی بنابر آنچه جهاد می‌نامید به نیروهایش برای ورود به سوریه چراغ سبز داد.



این گروه‌ها بدون توجه به گروه های مذهبی حملات خود را آغاز کردند که آتش زدن مسجد بزرگ اموی یکی از اقدامات آنها در کنار صدها مورد بمب گذاری مقابل مساجد علوی‌ها، کلیساها و ترور شیعیان است.


بنابراین گزارش پیش از این شخصیت‌های سیاسی بین المللی از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نسبت به استفاده از نیروهای القاعده برای رسیدن به اهداف در سوریه به کشورهای منطقه هشدار داده بود و آنرا اقدامی خطرناک توصیف کرده بود.


همچنین در سوی دیگر نیروهای القاعده بارها با نیروهای ارتش آزاد نیز درگیر شده بودند.

المنار اقدامات گروه‌هایی همچون جبهه النصره را عامل شکست طرح‌های صلح از جمله طرح اخضر ابراهیمی دانست و تصریح کرد که پیش از این گروه‌های تروریستی در سوریه در عراق مشغول بودند.


این شبکه تاکید کرد که نوع عملکرد عملیاتی و رسانه‌ای گروه‌هایی چون جبهه النصره شبیه به عملیات‌های عراق است و بیانیه‌های اینترنتی به همان سیاق منتشر می‌شود.

المنار تاکید کرد که امروز القاعده پس از افغانستان و عراق به سوریه آمده ولی این بار خطر جدی تر شده است.


منبع:فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد