دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

صف‌‌آرایی نیروهای چندملیتی در اطراف سوریه

همزمان با شکست مذاکرات سه‌جانبه وزرای خارجه آمریکا، روسیه و اخضر الابراهیمی درخصوص سوریه به دلیل اختلاف شدید واشنگتن و مسکو، نیروهای چندملیتی در نزدیکی مرز سوریه مستقر شدند.
 

بر اساس گزارش‌های رسیده صدها نفر از نیروهای آلمانی به‌زودی در مرزهای ترکیه با سوریه به عنوان بخشی از مأموریت ناتو مستقر می‌شوند. همچنین ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در چارچوب حضور نیروهای غربی در سواحل سوریه لنگر انداخت. دولت ترکیه نیز در این میان حملات لفظی خود را علیه دولت بشار اسد شدت بخشیده و احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه تعداد و محل استقرار موشک‌های سوریه را می‌داند، گفت

 

 کمک ناتو به ترکیه فقط به موضوع موشک‌های سیستم دفاعی «پاتریوت» ختم نخواهد شد.
 

 

سربازان آلمانی به مرزهای ترکیه و سوریه می‌روند 


رسانه‌های آلمانی دیروز اعلام کردند دولت این کشور درصدد اعزام 400 نیرو به مرزهای ترکیه با سوریه به عنوان بخشی از مأموریت ناتوست. این نیروها به همراه موشک‌های پاتریوت درخواستی ترکیه به منطقه اعزام می‌شوند. به گزارش خبرگزاری دویچه وله آلمان، افشای طرح‌های دولت آلمان برای اعزام نیرو به ترکیه در آستانه نشست مقام‌های دولت این کشور صورت گرفته است. نیروهای آلمانی قرار است برای به کارگیری و فعال‌سازی سیستم‌های موشکی اعزام شوند.
انتظار می‌رود رأی‌گیری در پارلمان آلمان برای این مداخله نظامی جدید در روزهای آینده انجام شود. توماس دومزیر، وزیر دفاع آلمان پیش از این گفته بود که کشورش تنها در مأموریت‌هایی که با هدف حفاظت از ترکیه باشد و البته هیچ جنبه دفاعی و رزمی نداشته باشد، شرکت می‌کند. این کشور همچنین به شدت برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه اعمال فشار می‌کند. ناتو سه‌شنبه گذشته به استقرار موشک‌های زمین به هوای پاتریوت در مرزهای ترکیه و سوریه رأی مثبت داد.

ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در ساحل سوریه مستقر شد 


به گزارش تایمز، ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا که مجهز به سیستم‌های پیشرفته نظامی و 8 هزار خدمه است، به سواحل سوریه رسید. روزنامه تایمز نوشت: ورود این ناو به سواحل سوریه در حالی صورت گرفته که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از مداخله نظامی واشنگتن در سوریه سخنی به میان نیاورده است.
ناو هواپیمابر آیزنهاور یکی از 11 ناو آمریکایی است که توانایی حمل هواپیما را دارد و در حال حاضر در یکی از سواحل سوریه مستقر شده است. یک مقام نظامی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: ما در حال حاضر نیروهای عملیاتی ویژه‌ای را به صورت آماده‌باش در منطقه مستقر کرده‌ایم. این مسئله نشان‌دهنده آمادگی نظامی آمریکا برای هدف قرار دادن سوریه است. طبق ادعای مقام‌های نظامی واشنگتن در صورتی که آمریکا بخواهد سوریه را مورد تهاجم نظامی قرار دهد، 10هزار نیروی نظامی، 17 کشتی جنگی، 70 بمب‌افکن، 10ناوشکن و تعداد دیگری تجهیزات نظامی در منطقه به صورت آماده دراختیار دارد.

نشست بی‌نتیجه کلینتون، لاوروف و الابراهیمی درخصوص سوریه 


وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا با اخضر الابراهیمی نشستی را در مورد سوریه برگزار کردند که بنا به گفته الابراهیمی این نشست به دلیل اختلاف‌نظر گسترده میان مسکو و واشنگتن، بی‌نتیجه به کار خود پایان داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه روز پنجشنبه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در حاشیه کنفرانس امنیتی که در دوبلین ایرلند برگزار شد، دیدار کرد که موضوع اصلی این دیدار بحران سوریه بود. کلینتون پیش از این نشست گفت: رویدادها و ناآرامی‌ها در سوریه در حال افزایش است و ما مشاهده می‌کنیم که این ناآرامی‌ها به طرق مختلف روی می‌دهد. فشارها علیه حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه چه در داخل و چه در خارج در حال افزایش است. 


اخضر الابراهیمی فرستاده مشترک سازمان‌ملل و اتحادیه عرب به سوریه نیز که در این نشست حضور داشت، گفت: دوطرف به یک راهکار اساسی و پیشرفت دست پیدا نکرده‌اند اما باید به دنبال یک راه‌حل خلاقانه برای این بن‌بست بگردیم. این در حالی است که یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نشست کلینتون با لاوروف و الابراهیمی «مثمرثمر» بوده و روسیه و آمریکا قرار است یک نشست دیگر را با الابراهیمی در چند روز آینده برگزار کرده و در آن به دنبال یک راه‌حل مفید برای حل بحران دمشق باشند.  

 

واشنگتن و متحدانش مدت‌هاست که به دنبال بیرون راندن اسد از قدرت هستند. این در حالی است که این اقدام با مخالفت چین و روسیه مواجه شده است. با این حال اظهارات روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نشانگر این است که مسکو در حال تغییر مواضع خود در قبال حکومت سوریه است. کشورهای غربی و مقام‌های بین‌المللی در روزهای اخیر هشدارهایی را به دولت بشار اسد مبنی بر اینکه نباید از سلاح شیمیایی استفاده کند، اعلام کرده‌اند، به طوری که سازمان‌ملل به تازگی اعلام کرد بان کی‌مون، دبیرکل این نهاد بین‌المللی به صورت مکتوب به دولت سوریه گوشزد کرده که نباید از گازهای سمی علیه مخالفان استفاده کند.  

 

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که آنها اطلاعاتی در دست دارند مبنی بر اینکه دولت اسد احتمالا از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. لئون پانه‌تا،‌ وزیر دفاع آمریکا دراین‌باره گفت:‌ هیچ تردیدی وجود ندارد که ما در قبال پرونده سوریه هوشیار هستیم. وی گفت: ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد دولت سوریه در حال بررسی اوضاع برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان است که این امر برای واشنگتن بسیار نگران‌کننده است.  

 

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: جهان با دقت اقدام‌های دولت سوریه را زیرنظر دارد و رئیس‌جمهور آمریکا دراین‌باره به وضوح پیامدهای استفاده از سلاح شیمیایی را برای دمشق بیان کرده است. سوریه معاهده بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی (WMD) را که استفاده از گازهای سمی را منع می‌کند،‌ امضا نکرده است اما به طور مکرر اعلام کرده که هیچ‌گاه از این سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خودش استفاده نمی‌کند. فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه به تلویزیون لبنانی المنار گفت:  

 

سوریه بار دیگر بر این موضوع تأکید می‌کند که اگر چنین سلاح‌هایی در اختیار داشته باشد، آنها را علیه مردم کشورش استفاده نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم دست به خودکشی بزنیم. وی ادامه داد: ما نگران این موضوع هستیم که این توطئه به منظور مهیا کردن مقدمات برای انجام یک عملیات نظامی علیه سوریه توسط کشورهایی باشد که هم‌اکنون فشارها علیه دمشق را چندین برابر کرده‌اند. 

 

 منبع:روزنامه خورشید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد