دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

جریان‌شناسی حماس؛ ۳ طیف با رویکردهای متفاوت

طیف اول گروهی است که به دنبال مبارزه و تحقق آرمان فلسطین هستند  

طیف دوم که در اخوان است جریان سلفی است  

طیف سومی هم در داخل حماس و اخوان است که از نظر سیاسی «عملگرا» است  

 

حماس به عنوان یکی از شاخه‌های اخوان‌المسلمین، دارای طیف‌های مختلفی است که مواضع این گروه‌ها نسبت به مقاومت، روند سازش و مسائل منطقه متفاوت است.  

 

 

رفتار اخوان المسلمین طی چند ماه اخیر که توانسته پیش از این در مصر، تونس به قدرت برسد سوالی‌هایی را در ذهن تداعی می‌کند. موضع‌گیری‌هایی که رهبران اخوان درباره مسائل سیاست خارجی از جمله مسئله سازش داشته‌اند، علامت سوال‌هایی را ایجاد کرده است که طی جنگ 8 روزه نیز مشهود کاملا بوده است.  

 

 

جریان اخوان در مصر و دیگر کشورها و در داخل حماس دارای طیف‌های مختلفی است؛ طیف اول گروهی است که به دنبال مبارزه و تحقق آرمان فلسطین هستند و اینها کمتر خود را وارد طرح‌های خارجی برای صلح یا ماجراجویی در خارج در سطح منطقه وارد می‌کنند که این طیف عموما از جوانان هستند که در بدنه حماس فعالیت می‌کنند و کمتر آلودگی سیاسی و مالی دارند.

اکثر این افراد در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی فصل مشترکی دارند و مبارزان مسلح مقاومت در فلسطین اشغالی اصلی‌ترین بخش این طیف هستند.

طیف دوم که در اخوان است جریان سلفی است که دارای رفتار پررنگ مذهبی است که راحت خود را درگیر فتنه طایفه‌ای می‌کند و خود را بلوک اهل سنت می‌داند و به آسانی‌ در بازی غرب قرار می‌گیرد که این جریان در حماس و اخوان حضور دارند و اکنون به عنوان بخشی از قدرت شده‌اند.

جریان سلفی در داخل حماس و اخوان به راحتی آماده‌اند که خود را به عنوان بخشی از برنامه آمریکا وارد عمل کنند و رفتار تندی علیه دیگر مذاهب دارند.

این گروه از نظر سیاسی آنچنان کار کشته و آبدیده نیستند و به راحتی در چارچوب برنامه‌های مشکوک قرار می‌گیرند. 

 

 

 طیف سومی هم در داخل حماس و اخوان است که از نظر سیاسی «عملگرا» است و حاضرند برای دستاوردهای سیاسی تعامل با جریان‌های مشکوک را بپذیرند.

این جریان گاهی در کنار قطر می‌ایستند یا با اروپا و آمریکا رایزنی می‌کند و به همین دلیل است که در رفتار سیاسی اجتماعی اخوان در منطقه ما شاهد نوعی تضاد و چندگانگی هستیم.

نمونه این رفتار متناقض سخنان فردی چون «اسامه حمدان» مسئول سیاست خارجی حماس است که از آمریکا می‌خواهد تا اسرائیل را وادار به عقب نشینی از مناطق 1967 کند که کلید واژه‌ای برای سازش است. چنین مواضعی نشان می‌دهد که این طیف از حماس در ازای به رسمیت شناختن اسرائیل و سکوت مقابل مناطق اشغالی 1948 حاضرند وارد روند سازش شوند. این جریان که به عمل‌گراها معروفند به راحتی ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه‌تر از یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان و فتح در کنار اسرائیل وارد مذاکره شود.

 

منبع:فارس 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد