دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

حماس در قاهره تغییر رنگ داد

حماس در قاهره تغییر رنگ داد!  

 

 

 حماس در حالی افتخار پیروزی در جنگ۸ روزه غزه را به نام خود ثبت می‌کند که بنا به گفته زیاد النخاله معاون دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین «از فشنگ تا موشکی که در غزه مورد استفاده نیروهای مقاومت است، همگی متعلق به ایران بوده است.» 

 

 با اینکه مقامات حماس و رهبران رژیم صهیونیستی بر کارایی موشک‌های فجر ۵ در تغییر معادله جنگ اخیر غزه به نفع فلسطینیان را انکار نمی‌کنند و فرمانده سپاه ایران نیز انتقال فناوری این موشک‌ها از طریق ایران به مقاومت را تایید کرده است اما طی روزهای گذشته برخی از رهبران عالی رتبه حماس انتقاداتی را به ایران در قبال سوریه ابراز داشتند. انتقاداتی که به‌نظر می‌رسد در ‌‌نهایت به زیان جریان مقاومت باشد. خالد مشعل، موسی ابومرزوق و محمود الزهار و فاروق القدومی نماینده حماس در تهران در حالی از مواضع ایران نسبت به سوریه انتقاد می‌کنند که به گفته همین افراد ایران بیشترین کمک‌ها را به مقاومت داشته است.  

 

 

الزهار: کمک‌های ایران در راه خدا بوده!  

بلافاصله پس از اعلام آتش بس در غزه، اسماعیل هنیه از رهبران برجسته حماس از کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران تقدیر و تشکر کرد. با این حال محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی حماس و وزیرخارجه پیشین دولت حماس، در یک سخنرانی در غزه گفت:  

 

«ایران هرگز برای دادن سلاح به فلسطینی‌ها شرطی قائل نشده است و فلسطینی‌ها وامدار ایران نیستند و ایران در راه خدا، این کمک‌ها را کرده است و فلسطینی‌ها حقیقت را آشکارا می‌گویند.» 

 

 این اظهارات دو پهلو از حاکی از قدر نشناسی این عضو حماس را نشان می‌دهد. محمود الزهار در ادامه سخنانش به ادعای اسرائیل در مورد حمله به ایران نیز اشاره کرد و از رهبران اسرائیل خواست پیش از آنکه بخواهند به ایران حمله کنند، در باره عواقب چنین اقدامی برای خود به خوبی تفکر و تعقل کنند.  

 

خالد مشعل نیز با اشاره به دریافت حمایت‌های مالی این جنبش از برخی طرف‌های عربی در طول حمله رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه گفت که ایران هم حمایت‌های مالی و سلاح (به جنبش) داشته است. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره بیان کرد:  

 

حمایت‌های مالی وجود دارد که رسما از سوی طرف‌های عربی در اختیار ما قرار می‌گیرد هم‌چنین نوع سلاح‌هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفت دو نوع بود یکی سلاح‌های ساخت بازوان مقاومت در غزه مثل موشک‌های‌ام. ۷۵ که ساخت فلسطین است و نوع دیگر که سلاح‌های ایرانی بود. وی ادامه داد: ما از تمامی حمایت‌های عربی و اسلامی استقبال می‌کنیم به شرط آن‌که مشروط نباشند. حماسی که ۲۵ سال از عمرش می‌گذرد هرگز حمایتی را به صورت مشروط دریافت نکرده است حتی حمایت‌های ایران هم مشروط نبودند. اگر که (حمایت‌های) ایران مشروط بود آیا ما در بحران سوریه با آن اختلاف نظر داشتیم؟  

اظهارات تند ابومرزوق از قاهره  

اما تند ترین سخنان را ابومرزوق علیه ایران داشته است. «موسی ابومرزوق» که برای سال های متمادی در دمشق مقر دفتر سیاسی حماس ساکن بوده است. در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران در مقر جدید این جنبش در قاهره، پایتخت مصر سخن می‌گفت، اظهار داشت:  

 

«ایران دیگر در جهان عرب از موقعیت خوبی برخوردار نیست. ایران برای از دست ندادن افکار عمومی جهان عرب، باید در سیاستش در قبال سوریه تجدید نظر کند».  

 

ابومرزوق همچنین با بیان این ادعا که حماس درخواست ایران برای حمایت بیشتر از دولت سوریه را رد کرده، گفته: 

 

«مخالفت حماس با این درخواست ایران، بر روابط ما با ایران تأثیر گذاشته است». 

 

 این سخنان ابومرزوق در حالی بیان می‌شود که بلافاصله پس از اعلام آتش بس میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطینی، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت فلسطین در غزه، طی سخنانی به طور جداگانه، ضمن تقدیر از اقدامات ایران در حمایت از فلسطین، بر نقش برجسته ایران در پیروزی جبهه مقاومت تأکید کردند.  

 

به طور کلی رهبران جنبش حماس طی ماه‌های اخیر نشان داده‌اند که موضع گیری‌هایشان به شکل قابل توجهی تحت تأثیر فضا و زمانی قرار دارد که اقدام به سخنرانی و مصاحبه می‌کنند. بر این اساس، موضع گیری‌های آنان در فضای آرام و در مصر، با موضع گیری‌هایشان در زمان جنگ و در غزه تفاوت‌های چشمگیری دارد.  

 

با این حال، آنچه این افراد نباید فراموش کنند، تفاوت عملکرد کشورهای عرب و ترکیه در بحران اخیر غزه با عملکرد ایران در قبال مقاومت فلسطین بوده است.‌‌ همان گونه که خود این افراد اذعان دارند، اگر حمایت‌های نظامی ایران نبود، اقدامات «دیپلماتیک» دوستان عرب و ترک حماس نمی‌توانست دردی را از آن‌ها دوا کند. بدون شک این آخرین درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نبوده و در دوستی دوستان حماس با غرب و رژیم صهیونیستی نیز به این سادگی‌ها خلل ایجاد نخواهد شد. در حالی که تنها چند روز از آتش بس جنگ اسرائیل و غزه می‌گذرد، برخی چهره‌های جنبش حماس پی در پی در حال سخنرانی علیه ایران هستند!  

علت بسته شدن دفتر حماس در دمشق
 
رهبران دفتر سیاسی حماس بلافاصله پس از شروع درگیری‌ها در سوریه، دمشق را ترک کردند ولی دفتر این گروه در دمشق همچنان فعال بود. تا اینکه اخیرا این دفتر نیز توسط مقامات سوریه مهر و موم شد. منابع خبری در دمشق می‌گویند یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد تا دولت سوریه اقدام به لاک و مهر دفا‌تر حماس کند، اقدام طرفداران این جنبش فلسطینی در تشکیل یک گروه تروریستی بنام احفاد الرسول است که در دمشق و حومه آن فعالیت دارند.  

به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از روزنامه القدس العربی، سازمان اطلاعات سوریه اطلاعات موثقی در دست دارد که این گروه مسلح تروریستی توسط برخی از اعضای رده دوم حماس تا پیش از ترک سوریه توسط این رهبران، حمایت لجستیک و مالی و تسلیحاتی می‌شده‌اند.  

گفته می‌شود در حالی که حماس دیگر هیچ دفتر و جایگاهی در سوریه ندارد، برخی از جنبش‌های دیگر فلسطینی مانند جهاد، جبهه ملی و جنبش نضال فلسطین همچنان در دمشق حضور دارند. در این میان هیاتی از این گروه‌ها به رهبری خالد عبدالمجید رئیس جبهه نضال که اخیراً به قاهره رفته بود با برخی از رهبران حماس مانند موسی ابومرزوق دیدار کرده است.  

وی در این دیدار به رهبران حماس دلخوری سوریه از حضور اعضا و برخی از رهبران این جنبش در نبرد مسلحانه علیه ارتش سوریه را به آن‌ها اعلام کرده است که بنابر این گزارش، ابومرزوق خطاب به عبدالمجید گفته که هیچ مخالفتی با برخورد مناسب با این گروه که با ارتش سوریه وارد جنگ شده‌اند، ندارد، هیچ یک از رهبران حماس با این گروه‌ها ارتباطی نداشته و پوششی نیز برای آن‌ها تهیه نکرده‌اند و در ‌‌نهایت آن‌ها دوست ندارند که وارد جنگ فعلی در سوریه شوند.  

 

گفتنی است که دولت سوریه پس از دستیابی به برخی اسناد و مدارک معتبر در مورد دخالت  حماس در مسلح کردن تروریست‌ها فعال در سوریه و مسلح شدن اعضای آنکه برخی ترورهای خونین را نیز انجام داده‌اند، دستور به لاک و مهر کردن دفا‌تر این جنبش داد. رهبران حماس در حالی خود را از دخالت در امور داخلی سوریه مبرا می‌دانند که اسناد و مدارک معتبری در دست است که این جنبش تا پیش از ترک دمشق توسط سران آن، نقش دست اولی در وارد کردن دلارهای قطری برای شورشیان داشت و انکار ابومرزوق نمی‌تواند چیزی از ماهیت این دخالت‌ها بکاهد. 
 

منبع:روزنامه قانون

نظرات 1 + ارسال نظر
فاطمه اسکندری 1391/09/08 ساعت 15:01

http://miraclesofquran.blogfa.com/

سلام و خسته نباشید
این آدرس برای شما ...
جالبه
امیدوارم خوشتون بیاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد