دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

انگلیس برای به رسمیت شناختن مخالفان سوری شرط گذاشت

بعد از آمریکا که حاضر نشد ائتلاف جدید سوریه را به رسمیت بشناسد  

 

انگلیس برای به رسمیت شناختن مخالفان سوری شرط گذاشت/ الیزه امروز میزبان هیات مخالفان سوری 

 

 وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با هیات مخالفان سوریه تاکید کرد که لندن تنها در صورتی ائتلاف ملی مخالفان را به رسمیت می‌شناسد که آنها یکسری شرایط را برآورده کنند، از جمله اینکه دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را برای دوران پس از اسد و نحوه اداره کشور اعلام نمایند.  

 

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، ویلیام هیگ، وزر خارجه انگلیس پیش از این گفته بود که به اعتقاد وی گروه مخالفان سوری می‌تواند یک گزینه سیاسی معتبر برای جایگزینی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باشد. 

وی پیش از دیدار با هیات مخالفان سوری گفته بود که انگلیس درصدد شناخت بیشتر مخالفان به عنوان صدای مشروع ملت سوریه در مراحل ابتدایی است. با این حال وی اطمینان داد که لندن از آنها کاملا حمایت کرده و به ایجاد آینده‌ای دموکراتیک در سوریه پایبند است. 

وی تاکید کرد که کشورهای اروپایی در حال حاضر سرگرم بررسی لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه مخالفان سوری و اعمال فشار بر کشورهای عربی و آمریکا برای مداخله جهت خاتمه دادن به درگیری‌های 20 ماهه در این کشور هستند. 

هیگ به خبرنگاران گفت: ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم و نمی‌توانیم فقط بنشینیم و بگوییم که سوریه را با شرایط کنونی به حال خود می‌گذاریم چرا که اوضاع هر روز رو به وخامت است. اما نحوه پاسخگویی ما باید همراه با قضاوت و تفکری درست از حوادث و رخدادها باشد. 

وی با تقدیر از ائتلاف جدید مخالفان سوریه گفت: این اقدام قدمی رو به جلو محسوب می‌شود و راه را برای ظهور یک دولت جایگزین هموار می‌سازد.  

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که انگلیس بتواند به زودی مخالفان را به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت بشناسد.  

هیگ در اولین دیدار رسمی خود با مخالفان سوری در لندن بر لزوم تعهد مخالفان به دموکراسی، حقوق بشر و رعایت حقوق تمام اقلیت‌های سوری تاکید کرد. با این حال هیگ گفت، مذاکرات با ائتلاف ملی انقلاب و نیروهای مخالف "دلگرم کننده" بود. 

فرانسه در حال حاضر مخالفان را به رسمیت شناخته است. انگلیس نیز با مقام‌های فرانسه هم صدا شده است تا تحریم تسلیحاتی علیه سوریه را لغو کند. در این صورت این امکان برای غرب فراهم می‌شود تا موشک‌های ضد هواپیما برای نیروهای مخالف در سوریه ارسال کند. 

وزارت امور خارجه انگلیس احتمال مسلح ساختن مخالفان را با هدف سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رد نکرد و گفت: دولت انگلیس تاکنون هیچ تصمیمی برای ارائه کمک‌های نظامی به مخالفان اتخاذ نکرده است. ما باید همه گزینه‌ها را بررسی کنیم. ما این مساله را با مخالفان مطرح کردیم اما هنوز هیچ تصمیمی برای تغییر سیاست کنونی خود نداریم.  

وی همچنین گفت که در گفت‌وگو با مخالفان اعلام آمادگی کرده است که کمک‌های غیرنظامی و نه سلاح برای جلوگیری از مرگ غیر نظامیان بیشتر به آنها ارائه کند. 

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز روز جمعه میزبان شورای ملی مخالفان سوریه بود و در خصوص گزینه‌های نظامی مختلف برای حل این بحران بحث و تبادل نظر شد.  

سر دیوید ریچارد، رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس نیز اعلام کرد که نیروهای انگلیسی احتمالا درکشورهای همسایه سوریه از جمله اردن برای کمک به پناهندگان سوری مستقر می‌شوند.

کامرون همچنین تاکید کرد که در گفت‌وگو با رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس آنها را متقاعد خواهد کرد تا به بشار اسد گزینه خروج از کشور را پیشنهاد دهند.  

نخست وزیر انگلیس در نشست خود با مخالفان گفت که این "سریعترین روش" برای پایان دادن به بحران سوریه است. 

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد: وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرده است که ظرف روزهای آتی در خصوص "به رسمیت شناختن" مخالفان تصمیم گیری خواهد کرد. 

هیگ همچنین در مصاحبه با شبکه بی‌.بی‌.سی تصریح کرد که انگلیس در حال ارزیابی مجدد تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا است چرا که این امر موجب عدم رسیدن سلاح به مخالفان می‌شود.

در بیانیه پایانی نشست مخالفان سوری و دولت انگلیس نیز آمده است: تشکیل ائتلاف مخالفان نقطه عطف مهمی به سوی گذار سیاسی در سوریه است اما این اقدامات باید بیشتر شود.

احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف جدید مخالفان و دو معاون وی که در این نشست حضور داشتند، لندن را به مقصد پاریس ترک کردند. 

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد فرانسوا اولاند، امروز (شنبه) از معاذ الخطیب و هیات همراهش در کاخ الیزه به طور رسمی استقبال می‌کند و مساله حمایت از مناطق تحت کنترل مخالفان سوری مهمترین موضوع گفتگوی دو طرف خواهد بود.  

این اقدام اولاند در عرف دیپلماتیک بی سابقه است چرا که از رئیس مخالفان سوریه به عنوان رئیس‌جمهوری رسمی یک کشور در الیزه استقبال می‌شود.  

 

منبع:ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد