دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

تحلیلگر حزب‌الله از آماده‌باش کامل در منطقه خبر داد

هر چند خبر مربوط به تاریخ 24/03/91 است ولی به لحاظ اهمیت اتفاقات کنونی در منطقه خاورمیانه خصوصاً سوریه و فلسطین آنرا یادآوری می کنم.

  

تحلیلگر برجسته حزب‌الله لبنان اعلام کرد: عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای، اکنون در آستانه درگیری‌های شدید نه‌تنها در منطقه سوریه بلکه در کل شامات و دیگرکشورهای عربی است و همین موضوع کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز به حالت آماده‌باش کامل درآورده است، چرا که آنها هم اطلاعاتی دریافت کرده‌اند که نشان از هدف قرار گرفتن آنها در پی اوج‌گیری تحولات سوریه دارد.     

به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، "ابراهیم الامین" از تحلیلگران حزب‌الله لبنان در مقاله‌ای در روزنامه الاخبار، به تشریح اوضاع سوریه در روزهای اخیر پرداخته و تأکید می‌کند که سوریه و منطقه این روزها خود را برای مرحله‌ای آماده می‌کند که می‌توان آن را سرنوشت‌ساز دانست.

به نوشته الامین، عرصه بین‌المللی نیز مانند عرصه منطقه‌ای شدت درگیری‌های آینده را نه‌تنها در منطقه سوریه بلکه در تمامی مناطق شامات و سایر کشورهای عربی و منطقه‌ای نشان می‌دهد و همین موضوع کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز به حالت آماده‌باش کامل درآورده است، چرا که آنها اطلاعاتی دریافت کرده‌اند که نشان از هدف قرار گرفتن آنها در پی اوج‌گیری تحولات سوریه دارد.

این تحلیلگر لبنانی می‌افزاید: اطلاعات موجود، حاکی از آن است که تعداد جنگجویانی که از کشورهای خلیج فارس علیه دولت بشار اسد به سوریه اعزام شده‌اند، افزایش قابل‌توجهی یافته است و در این شرایط گروه‌های مربوط به زمان زیادی برای آمادگی‌های میدانی برای آغاز دور جدیدی از خشونت‌ها در سوریه که در مذاکرات آینده موازنه قدرت را به نفع آنها تغییر دهد، نیاز ندارند و در مدت کوتاهی، آماده عملیات هستند.

این مقاله با اشاره به پایان‌یافتن مأموریت "کوفی عنان" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نوشت که علت شکست این مأموریت، عدم توافق بر حمایت از این طرح بود و این فرصت را به مخالفان سوری داد تا نفس راحتی بکشند و قوای خود را که در درگیری‌های گذشته تحلیل رفته بود، باز آفرینند. آنها همچنین سعی کردند تا جبهه مخالفان سوریه رابا هم متحد کنند، اما این مسأله بسیار مشکل به نظر می رسد. در مقابل کشورهای خارجینظیر ترکیه و کشورهای خلیج و اروپا و آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز به دنبال برنامهای عملیاتی علیه سوریه بوده اند.

الامین با اشاره به شکست طرح های غرب درراستای جلب موافقت بین المللی برای حمله نظامی به سوریه نوشت که گام بعدی اخراجسفرای سوریه از این کشورها و ضربه های امنیتی و نظامی به سوریه و ترور افسران ارشدارتش سوریه بود تا آنها را با خطرات جانی مواجه کرده و مقاومت آنها را بشکند. همزمان شایعات گسترده‌ای نیز در این موارد منتشر شد تا فضایی از بی اعتمادی وتردید را در میان مردم ایجاد کند. همچنین با ایجاد پارازیت در شبکه‌های ماهواره‌ای سوری، غرب سعی کرد تا مانع از افشاگری دولت سوریه به این شایعات شود و کار به جایی رسید که پخش شبکه‌های سوری حتی در داخل این کشور نیز مختل شد.

در بعد امنیتی نیز غرب حمایت های گسترده ایاز گروه های مسلح سوری به عمل آورده و مرزهای ترکیه را به پایگاه های نظامی ومراکز آموزشی تبدیل کرده است، مخالفان سوری از افسران ترک متعددی سخن می گویند کهآموزش های نظامی به آنها برای استفاده از تجهیزات پیشرفته ارتباطاتی و سلاح هایپیشرفته ضد تانک و ضد هوایی را بر عهده دارند. از سوی دیگر کشورهای خلیجی نیزحمایت های بی دریغ مالی خود را به صورت بی سابقه ای افزایش داده اند و سلاح هایمتنوع و حقوق های بی سابقه ای را برای مخالفان تهیه می کنند.

در لبنان نیز فضا از مرحله سیاسی و مردمی مخالفان سوریه به آمادگی‌های عملیاتی منتقل شده و در این مرحله عربستان سعودی موفق شده با گروه های سلفی و هواداران المستقبل بخش های زیادی از شمال این کشور را تحت اختیار خود بگیرد، حق وتوی استفاده از مناطق شمالی لبنان را به دست آورد، فعالیت‌های ارتش لبنان در این مناطق را محدود کند و فشارها بر سران دولت برای عدم نفوذ در این مناطق را افزایش دهد.

همزمان گروه‌های مسلح در شهرهای طرابلس وبخش‌های زیادی از عکار مستقر شده‌اند و فضایی متشنج در این شهرها ایجاد کرده‌اند تا تعصبات مردم سنی این مناطق را برای فعالیت در راستای دخالت در سوریه زنده نگه دارند.

در بقاع شمالی نیز مقدمات عملیات در دست اجراست و سلاح‌های زیادی به منطقه "عرسال" ارسال می‌شود و این منطقه به پادگانی برای جنگجویان سوری و حامیان آنها در لبنان تبدیل شده است، در این راستا "علی الحجیری" شهردار "عرسال" به صورت علنی از مردم این شهر می خواهد تا برای مقابله با نیروهای امنیتی لبنان خود را مسلح کنند. اعترافات تروریست‌های بازداشت‌شده در مرزهای سوریه نیز این آمادگی‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهد، سلاح‌های ضبط شده نیز نشان ازبرنامه‌ای ویژه برای نابودی کامل برخی روستاها و برخی مناطق شهری از سوی مخالفان دولت سوریه دارد.

از سوی دیگر گروه های مسلح به بهانه‌های واهی نظیر ادعای حمایت عناصر حزب‌الله از ارتش سوریه در خط فاصل ریف دمشق و ریف حمص با مرزهای لبنان در این مناطق مستقر شده‌اند و درگیری‌هایی را با مردم این منطقه ایجاد می‌کند. این در حالی است که مناطق مورد نفوذ حزب‌الله تا کنون حتی ازانتقال مصدومان مخالف سوریه به داخل لبنان نیز جلوگیری نکرده‌اند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که مخالفان سوریه زمان مشخصی را برای یکسره‌کردن کار دارند، اما در مقابل، دولت بشار اسد نیز آمادگی‌های لازم را برای این درگیری حتمی کسب کرده است.
 

منبع:مشرق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد