دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

انقلاب مخفی عربستان در راه است

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به سرکوب شیعیان توسط دولت عربستان پرداخته و اشاره کرده است که خیزش مردمی شیعیان این کشور در حال بوجود آوردن انقلابی مخفیانه است. 

 

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه ایندیپندنت در سر مقاله امروز خود به اعتراضات مردمی در عربستان پرداخته و اذعان می‌کند که خیزش شیعیان این کشور در نهایت می‌تواند منجر به انقلابی آرام و مخفیانه در کشور نفت‌خیز سعودی منجر شود.

قتل جوان 26 ساله، سر‌آغاز خیزش

این روزنامه مقاله خود را با اشاره به مرگ خالد الباد، جوان 26 ساله و دو نوجوان دیگر توسط پلیس عربستان آغاز می‌کند. خالد الباد در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز هدف گلوله پلیس قرار گرفت و دو نوجوان دیگر نیز در حالی توسط نیروهای امنیتی آل سعود کشته شدند که در مقابل منزل خود نشسته بودند.

از نظر پلیس، خالد الباد تهدیدی مسلم بوده و قصد داشته است تا به ماموران شلیک کند، اما به گفته دیده‌بان‌های حقوق بشر، او تنها یک معترض صلح‌طلب بوده است که دولت عربستان صدایش را به خاطر تقاضای اجرای عدالت برای شیعیان مظلوم این کشور خاموش کرد.

شیعیان شهروندان درجه دوم در عربستان

به عقیده کوین‌سالوین Kevin Sulvin، کارشناس ایندیپندنت، قتل الباد و دو نوجوان دیگر نشانه خیزش مردمی و آشوب‌های اجتماعی در کشور عربستان است. شیعیان عربستان که 10 درصد از جمعیت 28 میلیونی عربستان را تشکیل می‌دهند، همواره مورد ظلم واقع شده‌ و با آن‌ها به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار می‌شود.

سالوین در ادامه گزارش خود به تعداد کشته‌شدگان در درگیری‌های سال گذشته عربستان که 14 غیر نظامی و دو نیروی پلیس است، اشاره کرده و می‌نویسد: گرچه این تعداد مانند دیگر کشورهای عربی که در آن‌ها انقلاب به وقوع پیوسته نیست، اما نشانه‌هایی از یک انقلاب مخفی را می‌توان به چشم دید.

اقلیت شیعه و نگرانی بزرگ خاندان سعودی

به گفته این روزنامه شیعیان از حقوق اساسی خود مانند، حق برابر شغل، آزادی مذهب، رهایی زندانیان سیاسی محروم هستند. در ثروتمندترین کشور خاورمیانه حتی اعتراضات صلح‌آمیز هم ممنوع است.

خیزش اقلیت شیعه به نگرانی بزرگ فهد عبدالله و خانواده سلطنتی وی تبدیل شده است. به گفته جعفر الشائب، رییس شورای شهرداری شهر شیعه‌نشین قطیف:"دولت عربستان، متوجه این است که مشکل بزرگی در حال رخ دادن است."

درحالی‌که دولت عربستان اعتراضات مردمی را به گردن ایران و حزب‌الله می‌اندازد اما هیچ مدرکی مبنی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. ولید سولیس رییس مرکز حقوق بشر عدالت می‌گوید:‌شما یک نفر از معترضان را به من نشان دهید که با ایران رابطه دارد؟ یک مدرکی ارائه دهید؟ هیچ مدرکی وجود ندارد".

به گفته کارشناس ایندیپندنت دولت عربستان به سرکوب شیعیان ادامه می‌دهد و وب‌سایت‌های گروه‌های بشردوستانه را سانسور می‌کند.

شهر شیعه نشین عوامیه که از لحاظ رفاهی امکانات مناسبی ندارد و مردم به سختی در آنجا زندگی می‌کنند، پر از ایست‌ بازرسی‌های پلیس بوده و خیابان‌های اصلی این شهر با خودروهای نظامی مسدود هستند. دولت عربستان سال گذشته یک بسته مالی 130 میلیارد دلاری برای بهتر کردن وضع معیشتی مردم پرداخت کرد تا حدودی از خشم روبه افزایش در این کشور بکاهد اما نکته جالب توجه این جا بود که شیعیان و شهرهای شیعه نشین جایی در این بسته مالی نداشتند.

ایجاد مراکز شیعی در بسیاری از شهرهای عربستان ممنوع است

ساخت مساجد و مراکز مذهبی برای شیعیان در بسیاری از مناطق عربستان ممنوع است. خواست شیعیان، پایان دادن به تبعیض‌ها توسط دولت سنی سعودی است. اما دولت هیچ توجهی به این تقاضاهای اساسی مردم نمی‌کند و همین امر باعث افزایش خشونت و درگیری‌ها در این کشور شده است.

از سال گذشته، پلیس عربستان 71 بار به تظاهرات کنند‌ه‌ها شلیک کرده است که 14 مورد آن منجر به مرگ شهروندان شد. همچنین، پلیس 723 نفر را در این مدت دستگیر کرده است که 162 نفر آن‌ها هنوز در زندان بوده و 61 نفر از آن‌ها را نوجوانان زیر 14 سال تشکیل می‌دهند.

روزنامه ایندیپندنت گزارش خود را با نقل حرفی از خواهر خالد الباد به پایان می‌رساند:

شیعیان فقط تقاضاهای قانونی دارند، اما دولت عربستان آن‌ها را تروریست خطاب می‌کند، آل سعود از واقعیت می‌ترسد و نمی خواهد صدای مردم شنیده شود؛ آن‌ها مردم را گوسفند می‌انگارند.  

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد