دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

قطر به شمال سوریه سلاح می‌فرستد، عربستان به جنوب

حمد بن خلیفة آل ثانی امیرقطر، به صورت علنی از طریق ترکیه برای تروریست های داخل سوریه اسلحه ارسال می کند و برای این منظور در دربار خود "اتاق عملیات ویژه" تشکیل داده است.



خبرگزاری رویترز دیروز (سه شنبه) به نقل از مسؤولان و عناصر مسلح حاضر در سوریه اعلام کرد، آنان می دانند که دوحه با همکاری سازمان اطلاعات امریکا فرماندهی عملیات ارسال سلاح به سوریه را در دست دارد و این امر را برای جلوگیری از مسلح شدن اعضای وابسته به جبهه النصره انجام می دهد.


تعدادی از عناصر مسلح به رویترز گفته اند که روند توزیع اسلحه در چند ماه اخیر با نظم و ترتیب بیشتری صورت می گیرد و توزیع سلاح در ائتلاف ملی از طریق سلیم ادریس ،رئیس ستاد ارتش موسوم به آزاد انجام می شود.
تعدادی از سرکردگان عناصر مسلح نیز اعلام کردند که قطر معمولا به گروه های مسلح مستقر در شمال سوریه و عربستان به گروه های مسلح جنوب سوریه سلاح می فرستند.


یک  منبع امنیتی قطری گفته است بعد از آن که واشنگتن از رسیدن اسلحه به دست نیروهای تندرو مانند جبهه النصره ابراز نگرانی کرد از تعداد محموله های حاوی اسحله کاسته شد اما در حال حاضر علی رغم افزایش تعداد محموله های سلاح قطر، شرایط سخت تری از سوی حمد بن خلیفه برای تحویل آن به گروه های مسلح بعد از هماهنگی با "سی آی ای" وضع شده است.


این سرکردگان همچنین از وجود اتاق عملیات در دربار امیر قطر خبر دادند که نمایندگانی از وزارتخانه های مختلف در آن حضور دارند و میزان پول هایی را که باید برای جنگ در سوریه تخصیص داده شود، تعیین می کنند. البته همکاری گسترده این دیوان با "سی آی ای" به قطر برای خرید اسلحه و انتقال آن به داخل سوریه کمک فراوانی می کند.


تعدادی از سرکردگان عناصر مسلح، فهرست احتیاجات خود را تهیه می کنند و به سلیم ادریس فرمانده ائتلاف تحویل می دهند تا او نیز آن را به دست مسوولان قطری و عربستانی برساند.
یکی از منابع غربی که از عملیات انتقال سلاح از قطر و عربستان اطلاع دارد، معتقد است که سیستم جدید انتقال سلاح به سوریه تضمین شده نیست و سلاح ها غالبا به دست گروه های تندرو می رسد، همچنان که بعضی از فرماندهان میدانی اعتراف می کنند که عناصر سعودی و کویتی، اسلحه و اموال را خارج از کانال های توزیع مخصوص ائتلاف به دست معارضان می رسانند.


منبع امنیتی قطرهمچنین اظهار داشت که این سلاح ها توسط تاجران اسلحه در فرانسه و انگلستانو غالبا از کشورهای اروپای شرقی خریداری می شود و از قطر به مقصد ترکیه و سپس سوریه بارگیری می شود.
هاگ گریفت پژوهشگر عملیات انتقال اسلحه در مرکز بین المللی پژوهش های صلح جهانی در استکهلم اعلام کرد که در فاصله زمانی 3 ژانویه 2012 تا اواخر آوریل سال گذشته بیش از 90 پرواز توسط هواپیماهای باری نظامی از قطر به سمت ترکیه انجام شده است.


وی خاطرنشان کرد که قطری ها هیچ تلاشی برای مخفی کاری در زمینه ارسال سلاح ها به سوریه نمی کنند و این پروازها از پایگاه هوایی العیدید که یک پایگاه مشترک قطر و امریکاست انجام می شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1392/02/29 ساعت 13:31

خاک تو سر سوریه آخه این همه موشک را برای قبر پدرش گذاشته از اون موشک های اهدایی که هدف گیریش عالی است بزند به کاخ این ملعونین و بگوید تیر غیب بود ما خبر نداریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد