دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

گزارش یک دیدار با رهبری


آخرین خبر رسمی از دیدار اصلاح‌طلبان با رهبری و گفت‌وگو با ایشان مربوط به 26 خرداد 88 بود که نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. از آن روز دیگر خبری از دیدارهای رهبری با اصلاح‌طلبان منتشر نشد. حال اما به نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده است.

 پس از سه سال و 8 ماه از آخرین گفت‌وگوی رو در رو بین اصلاح‌طلبان و رهبری نظام، سه فعال سیاسی اصلاح‌طلب به دیدار رهبری رفتند. مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگیری سه نفری بودند که شاید به نمایندگی از اصلاحات رفتند تا گزارش دهند. این خبری بود که در میان حجم ترکش‌های ادامه‌دار ماجرای مجلس و احمدی‌نژاد کمتر مورد توجه قرار گرفت. آن طور که روز گذشته انصاری به «اعتماد» گفت این دیدار در فضایی مناسب انجام شده است.

این عضو مجمع روحانیون گفت: دیداری داشته‌ایم که خوب بود. به هر حال خدمت ایشان رسیدیم و در رابطه با مسائل کلی کشور صحبت کردیم. وی درباره جزییات این دیدار افزود: ملاقات بسیار خوبی بود که درباره جزییات آن فعلا حرفی نمی‌زنیم اما اصل این دیدار انجام شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز درباره نقطه نظرات مقام معظم رهبری پیرامون گزارش‌های ارائه شده تنها به همین که در چند بند صحبت کردیم بسنده کرد. انصاری با رد هرگونه صحبت در این دیدار پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده تاکید کرد که این دیدار به هیچ‌وجه انتخاباتی نبوده و صرفا پیرامون مسائل جاری کشور صورت پذیرفته است. عبدالواحد موسوی لاری نیز در تماسی که «اعتماد» با او داشت دیدار با رهبری را تایید کرد و گفت:

 درباره بیان جزییات این دیدار باید مشورت‌هایی صورت گیرد که پس از آن می‌تواند جزییات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. عباس عبدی نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» تحلیل خود از دیدار سه فعال سیاسی اصلاح‌طلب با رهبری را اینگونه بیان کرد: به نظر من دوستان اصلاح‌طلب کار بسیار خوبی کرده‌اند که البته دیر هم انجام شد. وی ادامه داد:

 حتی می‌توان این جلسات را در سطح بالاتری در اصلاح‌طلبان انجام داد و هیچ مانعی برای آن نیست. چه بسا اگر دیدارها توسط رهبران اصلاح‌طلب انجام شود در بهبود وضعیت موجود جامعه موثرتر باشد. این کار را البته آقای خاتمی و برخی دیگران باید انجام دهند. عبدی با بیان اینکه اساسا در سیاست نفس موضوع شکل گرفتن گفت‌وگو یک هدف است، اظهار داشت: ایجاد گفت‌وگو بین دو طرف که اختلاف نظر‌هایی دارند می‌تواند هدف تلقی شود و آنچه در پی آن می‌آید موضوع ثانویه است.

این آغازی است که می‌تواند حفظ شود و در آستانه انتخابات این دیدارها می‌تواند به تلطیف فضای عمومی میان طرفین بینجامد. این تحلیلگر اصلاح‌طلب البته پیش‌فرض‌هایی را هم متصور است که درباره آن گفت: باید اراده‌یی برای از میان برداشتن اختلاف‌های موجود بین دو طرف وجود داشته باشد. حال کیفیت برداشتن موانع موضوع دیگری است اما اصل این است که وضعیت موجود برای کشور مطلوب نیست و کسی هم از آن سود نمی‌برد.

اصلاح‌طلبان وقتی تعامل سازنده با حاکمیت نداشته باشند بنیه سیاسی کشور ضعیف می‌شود و این به نفع حاکمیت نیست. البته عده‌یی هنوز تصور می‌کنند حذف یک گروه می‌تواند موفقیت را تضمین کند اما وضعیتی که میان دولت و مجلس به وجود آمده باید درس بزرگی برای آنها باشد. عبدی با توصیه به اصلاح‌طلبان برای کنار نکشیدن از عرصه سیاسی کشور بیان کرد: از سوی دیگر اصلاح‌طلبان هم باید به این موضوع توجه داشته باشند که با کنار کشیدن از صحنه سیاسی نمی‌توانند اهداف خود را در خدمت به جامعه محقق کنند.

ساخت‌های قدرت معمولا طرف مقابل را تا این حد به رسمیت نمی‌شناسند که درباره قدرت با یکدیگر گفت‌وگو کنند. بنابراین اگر به این نقطه برسیم کمال مطلوب است. وی با بیان اینکه گفت و گو در سطحی از عرصه عمومی در حال وقوع است، گفت: اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند به عرصه عمومی بازگردند. وقتی این اتفاق رخ دهد خود به خود می‌توان به گفت‌و گو در اتاق‌های در بسته فکر کرد. در واقع باید اصل تفاهم در عرصه عمومی شکل گیرد تا بتوان آن را در مذاکرات پیگیری کرد.

منبع:اعتماد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد