دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

پایان خونین گروگانگیری در الجزایر

با آزادی ۶۵۰ گروگان و کشته شدن ده‌ها نفر صورت گرفت


۶۵۰ گروگان توسط نیروهای ویژه الجزایر از مجتمع گاز امیناس در شرق الجزایر آزاد شدند. 


به گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر موسوم به APS، در مجموع 650 گروگان از جمله ۷۷ تبعه خارجی توسط نیروی ویژه الجزایر از مجتمع گاز طبیعی «امیناس» در شرق الجزایر آزاد شدند. 


یکی از مقامات دفاعی امریکا نیز به سی‌ان‌ان اعلام کرد که نیروی هوایی امریکا در حال انتقال شهروندان امریکا و دیگر افراد درگیر در حادثه گروگانگیری در تأسیسات گاز طبیعی الجزایر به سمت اروپا می‌باشد. 


شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که برخی از گروگان‌ها در الجزایر تغییر قیافه داده‌اند تا فرار کنند. آدم‌ربایان گروگان‌های خارجی را از گروگان‌های داخلی جدا کردند و گروگان‌های خارجی را در ابتدا به یکدیگر بستند و سپس وقتی متوجه شدند که نیروهای الجزایر آنها را محاصره کرده‌اند، گروگان‌ها را از هم جدا کردند.



با گروگانگیری بزرگ شبه نظامیان در الجزایر

جنگ در مالی فرا منطقه ای شد


گروگانگیری شبه نظامیان در الجزایر که طی آن ده‌ها تبعه غربی در یک تأسیسات استخراج گاز در صحرای الجزایر ربوده شدند، با مرگ گروگانگیران و کشته ‌شدن شماری از گروگان‌ها بعد از 24 ساعت به پایان رسید اما باعث شد، جنگ داخلی در مالی جنبه بین‌المللی پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افراد مسلح میدان گازی عین آمیناس، تأسیسات استخراج گاز طبیعی و محل اسکان کارگران این تأسیسات را در شرق الجزایر مورد حمله قرار داده و 41 تبعه خارجی شامل تبعه‌های امریکایی، ژاپنی، انگلیسی، فرانسوی، کنیایی، ایرلندی، نروژی، بلژیکی، فیلیپینی و ۶۰۰ کارگر الجزایری را به گروگان گرفتند. این میدان گازی توسط سوناطراک، شرکت ملی نفت الجزایر اداره می‌شود و شرکت نفتی بریتیش پترولیوم و استات اویل نیز در آن مشارکت دارند.
ساعتی پس از این گروگانگیری، گروه «گردان خون» ضمن پذیرفتن مسئولیت ربودن ده‌ها گروگان غربی در جنوب شرق الجزایر، تقاضا کرد: فرانسه مداخله نظامی خود را در کشور مالی پایان دهد. یکی از ربایندگان نیز در تماس تلفنی با شبکه الجزیره اعلام کرد ربایندگان آماده مذاکره با دولت‌های گروگان‌ها به محض توقف عملیات ارتش الجزایر هستند.
اما زمانی که گروگانگیران قصد داشتند تعدادی از گروگان‌ها را سوار بر اتوبوس به مکانی امن‌تر ببرند، هدف حمله ارتش الجزایر قرار گرفتند. ارتش الجزایر تأسیسات مزبور را به محاصره خود در آورد و با حملات هوایی بالگردهای خود و کشتن گروگانگیران به این غائله خاتمه‌ بخشید. اما وزارت امور خارجه انگلیس با اشاره به اینکه بحران گروگانگیری در الجزایر تمام نشده است اعلام کرد که نشست‌های اضطراری لندن همچنان ادامه می‌یابد. هنوز از سرنوشت حداقل 10 تبعه انگلیس خبری نیست و مشخص نشده که آیا آنان زنده‌اند یا نه؟

گزارشگران به نقل از شبه نظامیان گفتند که در این عملیات حداقل ۳۴گروگان و ۱۴رباینده کشته شده‌اند. گروگان‌های خارجی که زنده مانده‌اند سه بلژیکی، دو امریکایی، یک ژاپنی و یک انگلیسی هستند. پیش از پایان این عملیات نیز 30 گروگان الجزایری توانسته بودند از دست ربایندگان خود فرار کنند.

دیروز همچنین منابع محلی اعلام کردند یک فروند هواپیمای امریکا در فرودگاه شهر عین آمیناس فرود آمد تا گروگان‌های امریکایی را نجات دهد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز برخی از گروگان‌ها تا صبح دیروز نیز در دام گروگانگیرها اسیر بودند.
دهو ولد قابلیه وزیر کشور الجزایر خبر داده‌است یورش به تأسیسات گاز تحت فرماندهی یک شهروند الجزایری به نام مختار بلمختار انجام شد. او که در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان با نیروهای شوروی سابق می‌جنگید با رهبران القاعده اختلاف پیدا کرده و گروه خود را در شمال آفریقا تأسیس کرده است.

نارضایتی بین‌المللی از عملیات نجات ارتش الجزایر


حمله ارتش الجزایر به تأسیسات گازی چند ملیتی در این کشور، با انتقاد برخی کشورها مواجه شد. یک سخنگوی دیوید کامرون گفت که نخست‌وزیر انگلیس از قبل از عملیات آگاه نشده بود و اینکه لندن ترجیح می‌داد در جریان گذاشته شود. لازم به ذکر است، دیوید کامرون به‌دلیل بحران گروگانگیری در الجزایر، سفر روز جمعه خود به هلند را لغو کرد.

ژاپن با صراحت بیشتری از حمله انتقاد کرد. یوشیهیده سوگا، معاون نخست‌وزیر ژاپن گفت: اقدام نیروهای الجزایری تأسف برانگیز بود و ما هنوز درباره جزئیات این عملیات چیزی نمی‌دانیم. ما حتی برای ایمنی گروگان‌ها خواستار خودداری از هرگونه عملیاتی از این نوع شده بودیم. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم سفر خود به چند کشور آسیایی را به علت بحران گروگانگیری در الجزایر نیمه کاره رها کرد و به توکیو بازگشت.

بین‌المللی شدن جنگ مالی

در حالی که منابع امنیتی امریکایی و غربی اعلام کردند مدارک موجود نشان می دهد این گروگانگیری پیچیده‌تر از آن بوده است که پس از آغاز عملیات نظامی فرانسه در مالی و در واکنش به این مداخله نظامی فرانسه سازماندهی شده باشد، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه مدعی شد: «آنچه در الجزایر اتفاق می‌افتد، نشانگر تصمیم درست من از جانب مردم فرانسه در حمایت از مالی است.»

اما همین ادعا باعث حمایت بیشتر غربی‌ها از جنگ فرانسه در مالی شده است. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا خطاب به خبرنگارانی که وی را در پایتخت ایتالیا همراهی می‌کردند، گفت: مطمئن نیست که آیا ارتباطی میان حمله تروریستی در الجزایر و عملیات نظامی فرانسه در کشور مالی وجود داشته است یا خیر؟ با این حال این اتفاق نظر وجود دارد که فرانسه کار درستی را برای باز داشتن گروه القاعده در کشورهای مغرب اسلامی از انجام اقدامات بیشتر صورت داده است. تامی فیتور سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا هم اعلام کرد، واشنگتن با درخواست فرانسه برای ایجاد پل هوایی به منظور کمک به فرانسه برای انتقال نیروها و تجهیزاتش به مالی موافقت کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با دفاع از حمایت این کشور از عملیات نظامی بین‌المللی در کشور آفریقایی مالی اعلام کرد که برلین نیز بزودی در این عملیات نظامی شرکت خواهد کرد.
یک دیپلمات اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که دولت‌های اروپایی روز پنجشنبه در راستای حرکت رو به جلو درباره طرح اعزام صدها پرسنل نظامی برای آموزش نیروهای دولتی کشور مالی به توافق رسیدند.

 این هیأت اعزامی از سوی اتحادیه اروپا شامل حدود 200 مربی نظامی و پرسنل امنیتی خواهد بود. اما آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با استقبال از اقدام نظامی فرانسه در مالی گفت: «من از اقدام سریع نیروهای فرانسوی و دیگر کشورهای عضو ناتو که فرانسه را در عملیات نظامی در مالی حمایت کردند، تقدیر می‌کنم. این عملکرد ضروری بود چرا که ما نباید بگذاریم که مالی به محلی برای گسترش تروریسم جهانی تبدیل شود اما من در این زمینه دلیلی برای دخالت ناتو نمی‌بینم. شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کرده است که گروهی برای تحقق ثبات در منطقه به رهبری نیروهای آفریقایی فعالیت کنند. به این ترتیب هر کدام از اعضای ناتو می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.»

ابراهیم ظاهر دمبیلی، فرمانده ارتش مالی هم اعلام کرد:

 نیروهای غرب آفریقا بزودی در مالی مستقر خواهند شد. وی در عین حال افزود: عملیات استقرار نیروهای مالی با مشکل لجستیکی و تدارکاتی روبه‌رو خواهد بود. براساس توافق جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و مجوز شورای امنیت قرار است سه هزار و 300 نیرو آفریقایی در مالی برای مقابله با عناصر تندرو مسلح مستقر شوند. در حال حاضر بیشترین سهم در این مشارکت را نیجریه با اعزام 600 نظامی و سنگال با 500 نظامی داشته‌اند. نیجر، توگو و بورکینا فاسو نیز هرکدام 500 نظامی به مالی اعزام کرده‌اند و بنین نیز با اعزام 300 نیرو به مالی موافقت کرده است. فرانسه در حالی عملیات نظامی خود را در مالی آغاز کرده است که سازمان همکاری اسلامی ضمن درخواست برای برقراری آتش‌بس در این کشور آفریقایی، مداخله نظامی فرانسه در مالی را پیش از موعد توصیف کرد. اتحادیه جهانی علمای مسلمان به ریاست یوسف القرضاوی هم از عملیات نظامی فرانسه در مالی انتقاد و آمادگی خود را با میانجیگری در حل مناقشه این کشور اعلام کرد.

افزایش تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های امریکا و فرانسه در شمال آفریقا

دولت امریکا در پی حادثه گروگانگیری 41 خارجی در جنوب الجزایر به دست گروه‌های مسلح تدابیر امنیتی برای حفاظت از سفارتخانه‌ها و منافع خود در شمال و غرب آفریقا را تشدید کرد. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: هیلاری کلینتون خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی لازم در همه منطقه شمال و غرب آفریقا شده است.

وزارت کشور تونس نیز اعلام کرد مقامات این کشور تدابیر امنیتی را در اطراف سفارت فرانسه و ساختمان‌های وابسته به آن افزایش داده‌اند. علاوه بر این وزارت کشور یمن هم اعلام کرد تدابیر امنیتی را در اطراف سفارت فرانسه در صنعا تشدید کرده است. افزایش تدابیر امنیتی در اطراف سفارت فرانسه در یمن پس از آن انجام شده است که پیش‌بینی می شود گروه‌های افراطی علیه فرانسه به‌دلیل حضور نظامی‌اش در کشور مالی اعتراض‌های خشونت‌آمیزی انجام دهند.
منبع:روزنامه ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد