دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

نهم دیماه در چنین روزی مجروح شدن شیخ فضل الله نوری

در چنین روزی در سال  1287 ه ش  شیخ فضل الله نوری روحانی جلیل القدری که رهیافت دینی خود را مخالفت با مشروطه صرف وبرخاسته از منویات غربی  ؛  بیان می داشت و خواستار مشروطه مشروعه بود ، از سوی  مخالفان مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح  شد . 



شیخ فضل الله نوری در سال 1259 ه ق در نور مازندران دیده به جهان گشود. پس از طی مراحل ابتدایی تحصیل ، برای تکمیل دروس خود در اوایل جوانی به نجف اشرف رفت و در سال 1292 ه ق با مهاجرت به سامرا در زمره شاگردان درجه اول میرزای شیرازی، قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس در آمد.
 
وی درسال 1300 ه ق جهت تبلیغ معارف دینی عازم ایران شد و درتهران اقامت گزید. شیخ شهید در دوران مشروطه فعالیت های بسیاری در تثبیت این نهضت کرد  و در واقع از جمله رهبران این نهضت بود . او مشروطه را به عنوان نهضتی که در آن قوانین شرع لحاظ شده با شد مطرح می کرد و همین امر موجب شد تا میان بسیاری از روشنفکران آن زمان که تنها به حکومت قانون، آن هم ازنوع غربی معتقد بودند و شیخ که مشروطه مشروعه را می پسندید افتراق شدید حادث شود.

شیخ از نخستین عالمانی بود که به نقشه استعمار در جهت اسلام زدایی پی برد و سعی کرد تا اجازه ندهد ملی گرایی  یا غربزدگی جای اسلام گرایی بنشیند و به نام آزادی بی بند و باری غربی در جامعه اسلامی حاکم شود . در جریان مشروطه در واقع علمای ایران و نجف همگی یک هدف را دنبال می کردند و آن بر قراری عدالت و قانون در چارچوب قوانین اسلام بود ، اما برخی از آنان همچون شیخ فضل الله نوری دریافتند که دستهای مرموز و نامرئی ای در راه ریشه کن کردن اسلام و کنار زدن عالمان اسلامی به کار افتاده است.شیخ فضل الله که در هجرت علما به قم نقش سازنده ای داشت،تا تسلیم شدن شاه از تحصن دست بر نداشت و درراه اعتلای مشروطیت گام برداشت و زمانی که مشاهده کرد در مجلس انحراف وجود دارد به مخالفت برخاست.



 پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان ودرتنگنا قرار دادن حکومت استبدادی محمد علی شاه ، منزل شیخ فضل الله نوری را که از رهبران اصلی مشروطیت بود نیز محاصره کردند.سرانجام این مرجع تقلید بزرگوار در هشتم مرداد ماه سال 1288شمسی  به وسیله هفتاد نفراز مجاهدین نهضت مشروطه ، دستگیر و به نظمیه برده شد. حکم اعدام وی پس از سه روز صادر شد. پس از آن که این عالم ربانی و مجاهد مشروطه مشروعه خواه را به دار استیلای غربزد گی آویختند ، خانواده وی جنازه او را مخفیانه به منزل منتقل کردند.پیکر مطهر او هم اکنون در صحن مطهر حضرت معصومه س در قم مدفون است. 


بسیاری از بزرگان روش و شیوه دفاع او از اسلام را ستوده اند .از آن جمله حضرت امام خمینی (ره ) در سخنرانی های بسیاری از شیخ فضل الله به عنوان سمبل مبارزه با استکبار یاد کرده است.
از شیخ شهید دو اثر  باقی مانده است که عناوین آنها عبارتند از : الصحف المهدویه و تذکره الغافل و ارشاد الجاهل .


منبع:مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد